Рекламний "розвод", бо як обдурити споживача

Щоб продати товар, рекламісти змушують вірити в нісенітницю або включитися в гру, де не буде переможця. Велику частину прибутку компанії-виробники отримують завдяки рекламі. Саме через неї споживач обирає соняшникову олія без холестерину, воду без ГМО, шоколадну масу без барвників ... Але насправді всі ці яскраві фрази - не більше ніж міфи. Адже те, що нам розписують продавці, в самих продуктах просто не може перебувати. Ну який барвник потрібен в какао і які ГМО можуть бути у воді? А якщо рекламісти посилаються на якісь професійні асоціації, які рекомендують нам купити саме їхній товар, то їх нерідко створювали ... вони самі. Купівлі продукту сприяють і численні конкурси, які нерідко є обманом. Останньої кришечки з потрібною буквою, наприклад, може не існувати в природі. Найголовніший принцип рекламістів - сказати правду, але не всю. Наприклад, нам говорять, що вода пройшла сім ступенів очищення, але «забувають» уточнити, що такої процедури потребує лише найнеякісніша вода.

Після перевірок виробників на правдивість їх реклами, влада заборонила нахвалювати ліки від кашлю і нібито нульові тарифи мобільних операторів. А ось розіграші ніхто перевірити не може - занадто складно і дорого.

Міф 1

Рослинна олія без холестерину

Практично хрестоматійний трюк, до якого вдаються майже всі виробники рослинних масел - це рафінована соняшникова олія з величезним штампом «Без холестерину». «Залякати всіх холестерином, а насправді, ніяка соняшникова олія його не містить, оскільки холестерин є тільки в тваринних жирах. У рослинну олію він може потрапити, тільки якщо його спеціально туди додати».

Міф 2

Шампунь з вітамінами

Мало не всі шампуні, які можна побачити на прилавках у магазинах, «кричать» про те, що в них міститься маса вітамінів. Дійсно, при дефіциті таких вітамінів, як А, D, В12, В1 і РР, вам загрожують самі різні проблеми з шевелюрою: від посічених кінчиків і до облисіння. «Але проблема в тому, що ці корисні речовини не всмоктується через шкіру голови. Споживати всі ці вітаміни потрібно іншими способами.

Міф 3

Миючий засіб врятує від грипу

У розпал грипозного сезону виробники миючих засобів забезпечили упаковки своєї продукції привабливою написом «Вбиває вірус грипу», а деякі навіть уточнили: «Вбиває вірус «свинячого грипу». Але лікарі переконують, що підчепити такий недуг не можна «від меблів». Грип живе тільки всередині клітини і передається від людини до людини повітряно-крапельним шляхом. Хіба що ви носа будете мити миючим засобом.

Міф 4

Порошок врятує від накипу

«Ніякі порошки не можуть уберегти пральну машину від накипу. Це природний процес, перешкодити якому або уповільнити його неможливо», - каже майстер з ремонту «стіралок» з 30-річним стажем Олексій Васін. А ось виробники пральних порошків у своїй рекламі стверджують, що саме це сипуча засіб прибере кам'яний наліт з ключових елементів в машині, ніж продовжить їй життя на 5, а то й 10 років!

Міф 5

Низькокалорійний сир

Порівняно недавно на прилавках з'явився сир з величезною табличкою «Низькокалорійний». Наївний покупець, вірячи їй, купує смакоту і наїдається досхочу, навіть не дивлячись на місткість жирів у продукті. На зворотному боці пачки фігурує цифра 6-8%. «Така місткість жиру не може бути дієтичної нормою (2-3%), так що говорити, що сир низькокалорійний, не можна», - каже дієтолог Галина Анохіна.

Міф 6

Йогурт бореться з застудою

Жоден йогурт не може боротися з простудою. Так, добре приготований йогурт, як і всі кисломолочні продукти, благотворно впливає на організм - покращує травлення. Але те, що йогурт може врятувати від застуди - це рекламний прийом. А ось виробники кисломолочного продукту переконують нас з екранів телевізорів, що їхній продукт настільки потужно підвищує імунітет, що ніяка застуда не страшна ...

Міф 7

«Кришталева» вода з 7 рівнями очищення

На яскраві гасла на алкоголь - від пива до горілки - «вода, на якій це приготовано, пройшла 3-5-7 рівнів очищення!» Люди реагують однозначно: вода чистіше і краще. Проте професіонали радять не спокушатися. Найкраща вода - з одним рівнем очищення. Це означає, що воду взяли з чистого і корисного джерела і відфільтрували лише непотрібне сміття. Чим більше чисток вода проходить, тим менше корисних речовин у ній залишається. І ці самі чистячі речовини можуть залишатися у воді, роблячи її смак і консистенцію гіршими.

Рекламісти створюють асоціації фахівців і проводять дослідження серед своїх

За законом «Про рекламу», у нас, як і в усьому світі, вона ні в якому разі не може ображати людину за расовими, освітнім, гендерним ознаками, не має права дискредитувати конкурентів, і головне - брехати. «Але реклама, як будь-яке мистецтво, завжди знаходить шляхи обійти закон. Творці рекламного продукту керуються головною формулою: реклама - це не є неправда, це лише частина правди.

Ось, наприклад, реклама на телебаченні кишить фразами типу: «Рекомендовано асоціацією дерматологів, косметологів, стоматологів і так далі. Насправді все вірно, у всіх цих компаній є відповідні документи з рекомендаціями. Але жодна компанія з екранів телевізорів не скаже вам, що всі ці гучні асоціації створюються безпосередньо при компаніях! Виробник зубної пасти створив для себе Асоціацію стоматологів, і кажучи про те, що асоціація стоматологів підтримує і рекомендує їх продукт, компанія в принципі не обманює. Але вона й не говорить, що це їхня приватна асоціація стоматологів, але не національна.

Приблизно так само «працює» і та реклама, де нас переконують купити товар, посилаючись на те, що 99% жінок, які його вже спробували, стали його купувати, а головне, оцінили його користь і якість. Насправді з блакитного екрану нам просто не повідомляють, що 9 з 10 або 99 з 100 чоловік - це люди, що беруть участь у спеціальному дослідженні цієї компанії. Перевірити, чи правдиві ці результати, ніхто не береться. Виробники чи дистрибютори проводять своє внутрішнє дослідження, і потім, при перевірці, показують контролюючим органам відповідні папери з результатами. Вони не голослівно роблять такі твердження, що, наприклад, у 80 жінок, які мили голову цим шампунем, волосся стало рости швидше. У перевіряючих немає іншого виходу, як просто повірити компаніям, адже жодна держава у світі не буде викидати купу грошей на те, щоб проводити своє повторне дослідження.

Конкурси: хитрі умови, свої люди, пропала кришка

Найяскравіший «лохотрон» у рекламі - це різні лотереї, розіграші та акції. «Знайдіть слово під кришечками - і отримаєте путівку за кордон», «Надішліть 5 етикеток від наших упаковок - і отримаєте машину», «Беріть участь в безпрограшній вікторині - і отримаєте квартиру» ... Це далеко не весь список гасел, які використовують компанії тільки з однією метою - змусити покупця купити. Безумовно, не всі виробники, що оголошують такі конкурси - брехуни. Буває, що люди виграють і квартири, і дорогі авто.

Про хитрощі, до яких інколи вдаються рекламники, щоб не дарувати приз переможцю, розповідає керівник Асоціації зовнішньої реклами України Артем Біденко.

Фальшиві адреси. Років 10 тому одна з компаній настільки непрофесійно підійшла до конкурсу, що вказала ... неправильну адресу, на яку потрібно надсилати відповіді. "Виробники навіть не потрудилися відкрити собі абонентський ящик, а написали нібито неіснуючу пошту, але нею виявилася пошта мого друга! Він більше місяця отримував тонни цих листів з етикетками, і не знав, що з ними робити», - розповідає Біденко.

Лототрон. Підозри в правдивості у пана Біденко викликає визначення переможця за лототроном. «Компанія оголошує конкурс, говорить, що буде розігруватися квартира на лототроні, але при цьому висуває умову - лише ті, хто надішлють листа першими, зможуть взяти участь у розіграші. Це дозволяє включати в лототрон тільки своїх: родичів, друзів, знайомих, співробітників ... Хтось із них і стане переможцем», - говорить Біденко. Компанії також можуть працювати з базами даних людей, тобто включати в розіграш тих, хто однозначно не прийде за призом - хто давно виїхав за кордон або помер.

Тих, хто шукає - не знайде. Коли на кону якісь великі призи (квартири, машини, діаманти ...), в роботу включаються так звані ускладнені механізми пошуку. Ну, наприклад, для того, щоб перемогти, вам потрібно зібрати слово з п'яти букв, кожна з них знаходиться під кришкою пляшки. Чотири знайти ви змогли, а от п'яту - ні. Вся справа в тому, що за нею вам потрібно буде їхати в інший кінець світу, або її взагалі не існує. «Компанії, які займаються експортом, цілеспрямовано відправляють якусь літеру або цифру в іншу країну, не просто в інший регіон ... Або робиться окремо одна-єдина скринька з однією з цих букв і залишається десь у центральному офісі компанії. Через те, що цей ящик не виходить у продаж, по суті, в конкурсі не бере участі ніхто», - говорить Біденко. Такий спосіб ухилитися від нагородження переможців, за його словами, практикується досить рідко. Зазвичай підозрілі конкурси просто не закінчуються, а анулюються! «Зверніть увагу на умови: часто дрібним шрифтом прописано, що умовою проведення є участь у ньому, скажімо, більше 100 тисяч чоловік. Якщо 100 тисяч не брало участь, значить усе - конкурсу не буде. У нас законодавство вимагає вивісити оголошення про конкурс у національній газеті. Як правило, там і написано дрібним шрифтом про мінімум учасників в 100 тисяч чоловік», - говорить Біденко.

Чесний. Є приклади, коли рекламодавець чесно проводить конкурс. Квартири з машинами в них дарують нечасто, зате можна виграти велику кількість продукції компанії або путівку в якесь престижне місце. Нещодавно в Києві на станціях метро треба було зібрати певні коди, висилати їх на електронну пошту компанії - переможці отримали абонементи до фітнес-центр на півроку і ящик йогуртів. Рекламісти кажуть, що з 100 розіграшів лише з десяток зазвичай проходить без порушень. «Контролюють законність проведення розіграшів податкова і Держспоживстандарт. Але реально перевірити, чи справді в конкурсі брало участь менше народу, чи були там підставні особи і т.д., вони фактично не можуть», - резюмує Біденко.

Тема знаходиться тут
за матеріалами segodnya.ua

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цитати великих рекламістів

Що означає термін «классифайд» (класіфайд)?

Що таке копірайтинг?