Ребрендинг: репутаційні вигоди і ризики


Найбільший ризик при проведенні ребрендингу - це ризик репутаційний. Дійсно, від початку своєї роботи компанія працює на бренд, його репутацію і конкурентоспроможність. Після ребрендингу, який, по суті, являє собою радикальну зміну бренду по всіх його аспектах, виникає ризик втратити в іміджі та репутації, а, значить, і в клієнтській базі, і в позиції на ринку.

Ребрендинг буде вигідним, якщо існує необхідність у його проведенні. А для того, щоб визначити, наскільки необхідний ребрендинг, насамперед необхідно проаналізувати майбутнього покупця.

По-перше, потрібно заново визначити аудиторію, на яку Ви тепер будете орієнтуватися. Можливо, обіцянка, яку ніс у собі Ваш бренд раніше, тепер націлена на зовсім іншу аудиторію. Фахівці радять: зміни в бренді повинні бути зрозумілі і доступні для клієнта, тут не потрібно нічого ускладнювати. Крім того, необхідно зосередитися на чіткій диференціації між Вами і Вашими конкурентами - будь-які зміни повинні бути близькі до аудиторії, яка встигла емоційно прив'язатися до Вашого бренду. Зайве говорити, що все вище перераховане має відношення до позиціонування - ось чому поруч з ребрендингом дуже часто йде репозиціювання, і якщо це так, то ці процеси повинні бути інтегровані один з одним.

В ході ребрендингу, переконайтеся також, що Ви говорите правду своїм майбутнім покупцям, і що Ви в змозі виконати нові обіцянки Вашого бренду. Слід врахувати, що ребрендинг - це певна «криза» в комунікаціях зі споживачем. Ось чому він повинен супроводжуватися професійною PR-кампанією. Громадськості потрібно роз'яснити причини проведення ребрендингу, ті нові вигоди і переваги, які отримають споживачі, партнери та інші аудиторії в результаті ребрендингу. Безумовно, потрібно донести до ЦА нове або оновлене позиціонування, цінності бренда, підготувати базу для формування лояльності до нового (або оновленим) бренду.

З точки зору маркетингу, заснованого на потребах споживача, корисним також виявиться спроба опинитися на місці Вашого клієнта - витратьте час на те, щоб, наприклад, випробувати навігацію на новому сайті, купити власний продукт, здійснити повернення товару. Ретельне опрацювання всіх деталей, і всебічне розуміння думки аудиторії допоможе правильно зорієнтувати новий бренд, охопити нову аудиторію, а, значить, принести вигоду для компанії.

По-друге, потрібно врахувати, що ребрендинг може спричинити за собою зниження його цінності, через нових конкурентів або ситуації на ринку. Правильна оцінка Вашої конкурентоспроможності після ребрендингу вимагає аналізу ситуації, ринку, бюджету і ресурсів. Якщо Ви перебуваєте в сильній позиції на ринку, і маєте міцну клієнтську базу, необхідно ще раз задуматися про те, наскільки Вам дійсно потрібен ребрендинг. Якщо ж кількість клієнтів падає, і ринок сильно змінився, Ви можете просто програти своїм конкурентам, і в такому випадку, дійсно варто бути радикальним. В такому випадку ребрендинг безумовно принесе вигоду, оскільки спричинить за собою закріплення на ринку на міцних позиціях, і підвищить Вашу конкурентоспроможність.

У такій серйозній справі, як ребрендинг, варто покладатися на професіоналів. Розробити план ребрендингу, його виконання, подальшу адаптацію повинні фахівці, які володіють досвідом у цій сфері. Саме тому левова частка проектів з ребрендингу є аутсорсинговими (проводяться зовнішніми структурами, рідше - окремими фахівцями). Також є сенс призначити відповідального за ребрендинг з числа керівників або менеджерів компанії. У будь-якому випадку, переконайтеся, що люди, відповідальні за найбільш важливі ділянки в процесі ребрендингу, володіють достатнім досвідом, часом і ресурсами, щоб найбільш оптимально керувати процесом.

Ризики при проведенні ребрендингу також очевидні. Новий бренд може стати незрозумілим для аудиторії - занадто складним, позиційованим занадто вузько, і т.д. В такому випадку можна не лише втратити сьогоднішніх клієнтів, але і не отримати нових. Невдалий ребрендинг також гарантований, якщо його провели, просто з бажання «щось поміняти» або за принципом «всі роблять, і ми зробили».

Якщо виникають сумніви щодо радикальних змін в бренді, необхідно задуматися про зміни поступові або не настільки капітальні, наприклад, рестайлинг. Рестайлінг - це «модернізація» логотипу і фірмового стилю, і, на відміну від повноцінного ребрендингу, не зачіпає так кардинально маркетинговий базис бренду.

Ребрендинг - це не панацея, адже умовний термін життя бренду ніхто не відміняв. Але в той же час стадії народження-росту-вмирання у різних брендів мають індивідуальний хронометраж. Пігулку ребрендингу можна прописати при різних симптомах: дефіцит лояльності споживачів, втрата унікальності бренда, зміна внутрішньої суті, необхідність залучення нової ЦА. У кожному з випадків «дозування» і глибина втручання визначаються індивідуально. Правильно створений бренд, заснований на традиціях, потенційно довше може утримуватися на плаву без змін, ніж бренд-новатор, який апелює до молодої і просунутої аудиторії. Але й тут немає чітких закономірностей. Тільки аудит дозволяє виявити, в яких змін потребує конкретний бренд: репозиціювання, рестайлінгу, легкого рефрешінгу або комплексу заходів.

Особливість ребрендингу в Україну полягає в тому, що переважна більшість продуктів і компаній народжувалися аматорськи, не несли в собі глибоко продуманих смислів, іноді не відповідали цінностям аудиторії, а вивіски, етикетки і упаковки продукувалися просто стихійно. Втрачаючи або не знаходячи споживачів, вони звертаються до брендинговим компаніям фактично за пошуком себе, своїх унікальних переваг, позиціонуванням.

За матеріалами статті Анастасії Середи для Publicity

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цитати великих рекламістів

Що означає термін «классифайд» (класіфайд)?

Що таке копірайтинг?