Малобюджетний маркетинг

Малобюджетний маркетинг - мрія будь-якого власника бізнесу. 

Але реальність така, що бюджети на маркетинг (рекламу, PR - потрібне підкреслити) верстаються за відомими лише тільки самому «верстальщику» (читай - маркетологу, рекламістові ...) законами ... І, за рідкісним винятком, є слабким відображенням дійсності і потреби компанії в контактах з цільовою аудиторією.
Існує думка, що справжній професіоналізм маркетолога полягає в тому, щоб вивести компанію (продукт) на ринок без бюджету, або з мінімально необхідними грошовими вливаннями.
Не знаю, наскільки дане твердження вірне але слабо уявляю Кока-Колу, Mars і Adidas на ринку без бюджетів ... але все ж. Факт залишається фактом, і реалії ринку такі, що не у всіх є бюджети на великі рекламні кампанії. До того ж, в силу менталітету наших власників бізнесу, які скептично і недовірливо ставиться до власних служб маркетингу, в малому і середньому бізнесі не готові поки розлучатися з грошима на рекламу та інші маркетингові комунікації (бо немає чіткого розуміння, «як женам все це повернеться ... »).
Отже, які малобюджетні способи просування компанії чи продукту на ринок можна використовувати?
1. Бартер. Багато хто не любить це слово. Особливо, в бухгалтерії. Але подібна схема співпраці досить поширена, навіть серед великих і шанованих гравців. Зрозуміло, якщо вам є що запропонувати вашій потенційному партнеру. І, очевидно, цінність вашої пропозиції для партнера повинна бути не менше того, що очікуєте (просите) від нього ви.
2. Виставки. Галузеві виставки - це хороший привід попіарити себе на вашому ж ринку серед ваших партнерів і цільової аудиторії. Не обов'язково купувати дорогі місце і монтувати стенд. Будьте креативніше - розширюйте межі вашої фантазії. Є багато інших способів заявити про себе на виставці, пороздавати ваші контакти і позбирати потрібні вам. 


Уважно вивчіть пропозицію організатора виставки, майданчик, де буде проходити виставка - пошукайте можливості для малобюджетного «виступу».

Це може бути просто розміщення в каталозі виставки, розміщення на сайті, оренда 2-3 кв метрів при вході на виставку, поставити дівчинку / хлопчика з роздачею семплів (або просто якихось корисносних речей з вашими контактами), вкладення в пакет учасника, організація фотографа з моментальною друком фотографій на тлі press-wall з вашими логотипами, і так далі - придумайте! (До речі, і таку участь також можна закрити бартером)
3. Заходи внутрішні. Маються на увазі - ваші особисті заходи для вашої цільової аудиторії, для ваших потенційних клієнтів. Створіть якусь корисну подію для ваших клієнтів - яка у них наболіла проблема? Які є критичний питання, за відповідь на які вони зазвичай платять гроші?
Дайте їм цю відповідь безкоштовно! Можливо, у вигляді міні-семінару або мікро-тренінгів години на 4, може бути - спільно з представником авторитетного для них доповідача/експерта (наприклад, якщо це медицина, то це може головний лікар серйозної клініки, якщо торгівля - керуючий великою мережею, начальник податкової, топ-менеджер банку тощо).
Про проведення такого семінару можна домовитися з власником приміщення, який також зацікавлений у тій же цільовій аудиторії, але не конкурентних з вами послугах/продуктах. Наприклад, це може бути кафе, клуб або ресторан, які елементарно зацікавлені в відвідувачах і продажах кухні та бару. До того ж, як у PR-кампанії вашого заходу так і в пост-релізах та звітах за фактом проведення семінару ви їх прорнекламуєте. Не забувайте про це згадати у переговорах з власником майданчика.
4. Заходи зовнішні. Дуже багато хто забуває про корисні напівнеформальні тусовки або, навпаки, професійні «збори» своїх ЛПР-в (осіб, що приймають рішення про співпрацю) в вигляді різних палат, клубів, співтовариств і так далі.
Пошукайте - напевно у вашому місті є Торгово Промислова Палата, яка періодично влаштовує тусовки для генеральних або фінансових директорів. Пошукайте різні модні фішки, типу клуб гри в мафію для HR-директорів. Для бухгалтерів - це можуть бути семінари, що проводяться місцевою податкової адміністрацією.Поцікавтеся, де бувають директори з маркетингу у вашому регіоні (якщо ви, наприклад, пропонуєте послуги друкарні, дизайну або розміщення реклами ...). Дізнайтесь, де мешкають директора з логістики (якщо ви - кур'єрська служба або транспортна компанія).
Якщо у вас в місті зовсім нудно і бідні ЛПР-и тупо йдуть після роботи додому - див. пункт вище: придумайте самі! Свої заходи. Створіть, нарешті, свій клуб гравців в мафію для ____ (вставте потрібну вам посаду)! Ваші витрати - це купівля або замовлення друку спеціальних карт, пов'язки на очі і красиві правила на аркушах А4!
Будь-який ресторан міста буде радий тимчасово надати своє приміщення під таку тему. До того ж необов'язково, робити такі вечори безкоштовними. Халява розслабляє. А клуб  вимагає дисципліни. Тому беріть з граючих символічну платню/членський вніс (сума повинна бути така, щоб з нею розставалися безболісно, ​​а одержувана натомість цінність в рази перекривала таку «втрату» з гаманця).
5. Прес-релізи. Візьміть за звичку щовівторка випускати прес-релізи про діяльність вашої компанії. Релізи не повинні бути великими і об'ємними - текст на 1 / 2 друкованого аркуша плюс пару ключових пропозицій про компанію.
Шукайте весь тиждень інфоповоди всередині компанії! Налагодьте систему збору та обробки новин і взагалі - всього, що відбувається в компанії. Будь-який рух -  і інформація про це повинна стікатися до вас у відділ. А ви вже самі вирішите - випускати це в ефір чи ні (спільно з власником бізнесу, звичайно).
І поширюйте справно ваші прес-релізи по мережі і за всіма доступними вам каналах комунікацій: сайт, корпоративна газета для клієнтів, новинна розсилка, дошка оголошень в торговому залі або приймальні ... Реєструйте ваші прес-релізи в безкоштовних каталогах прес-релізів (вони легко знаходяться в будь-якій пошуковій системі). Розсилайте ваші новини зацікавленим виданням вашого регіону - як друкованим газетам і журналам, так і онлайн ЗМІ.
6. Публікації. Те ж саме стосується і більших публікацій у пресі - надавайте безкоштовний контент журналістам та ЗМІ. Це можуть бути інтерв'ю про ваш ринок, з приводу якоїсь проблеми ваших споживачів, аналітичні звіти і зрізи, статистичні дані (багато ЗМІ люблять різні статистичні збірки), просто цікаві публікації «в тему». Запропонуйте провідному виданню в вашому регіоні організувати і вести якусь спеціальну цікаву рубрику - і поставляйте в вашу рубрику актуальну та свіжу інформацію.
Усім потрібен цікавий і корисний контент! Запитайте, зрештою, ваших покупців або потенційних клієнтів - що ІМ цікаво у вашій темі, про що вони хочуть дізнатися?
7. Кейси. Або case study, або success story - показати вашим цільовим сегментам на прикладі рішення ЇХ проблем. Пишіть історії за формулою «Проблема - Рішення - Результат», «як погано було до - і як чудово стало після», принцип, я думаю, зрозумілий. Історії в такому ключі дуже приваблюють.
Тільки не пишіть їх мовою «робота» і сухим текстом. Олюднює ваші тексти. Пишіть простою нормальною мовою, наче розповідаєте другу. І не робіть самоціллю таких «історій успіху» продати ваші конкретні послуги, адже у вас цілком благородний порив - всього лише поділитися інформацією в стилі «вона впоралися з такою ж ситуацією, а ви до цих пір страждаєте ...». І все - ви нічого не нав'язуєте. Просто доносите інформацію. У нас же століття інформаційного прогресу, як-ніяк. Всі діляться один з одним інформацією.
8. Відгуки. Відгуки клієнтів - це те, що ви повинні збирати з того моменту, коли ваша компанія ще була бізнес-зародком. Особливо, якщо ваш клієнт - більш-менш відома у вашому регіоні компанія. На фірмових бланках, з гарною печаткою, з підписом першої особи чи ключового топ-менеджера вашого клієнта.
Збирайте та зберігайте ваші відгуки в окремій теці, кожен - в окремому файлі, ставитеся до них дбайливо і з повагою -) Ну, без фанатизму, звичайно. Просто ви повинні розуміти, що це - результати вашої роботи. Це ваші «спасибі, ви нам дуже допомогли» від ваших клієнтів. І не забудьте оцифрувати всі відгуки ваших клієнтів.Тільки рівненько, в кольорі, з високим розширенням і читабельним текстом.
9. «Сарафанне радіо». Залучайте місцеве населення у просування вашої компанії, продуктів, торгових марок. Ні для кого вже давно не секрет, що «сарафан» - працює найкраще на ринку послуг. Але для того, щоб ваш «сарафан» був успішним - треба над цим попрацювати!  Просто запустили чутку в народ - і він його підхопив і поніс у маси? Звичайно, було б чудово, якби все було так просто - ніхто б не витрачав гроші на дорогу ТБ і радіо рекламу, а тільки б і займалися просуванням чуток в маси.
Найпростіше і ефективне - згадайте себе. Яку інформацію особисто ви коли-небудь передавали «з вуст у вуста»? Напевно, це було щось шокуюче, надзвичайне, або страшно смішне, або цікаве, або огидне, або поліпшує якийсь аспект вашого життя - це має бути інформація, що чіпляє.
Але тут, будьте обережні - ваша легенда повинна підтримувати і покращувати імідж вашої компанії / продукту, а не руйнувати його.
10. Безкоштовні консультації, демонстрації, зразки. Назва говорить сама за себе.Не бійтеся давати! Ніхто не любить купувати кота в мішку. Всі хочуть спочатку спробувати, а потім прийняти рішення про покупку.
Тут ваш маркетинг повинен працювати, як ніколи, в зв'язці з продажами.Тому що мало просто дати спробувати - треба після цього невпинно із заданою періодичністю запитувати - «Ну як, сподобалися? Давайте купимо повну версію.Не сподобалося? Чому? і т.п. .. ». Тримайте зв'язок, моніторьте вашого потенційного клієнта. Пропонуйте йому спецпропозиції, повідомляйте про новинки, акції, знижки.
Але не бійтеся при цьому обчислювати і відсікати «вічних пробувачів» - це ті, хто спочатку знають, що ніколи не куплять, але від халяви ніколи не відмовляться ... Не варто витрачати ваш дорогоцінний час на таких «недокліентів» ...
11. Атмосфера та оформлення клієнтського офісу / залу обслуговування, приймальні, переговорної /. У цих приміщеннях ВСЕ повинно говорити про ваш професіоналізм, про якість ваших послуг і фахівців, які, власне, ці послуги надають, вселяти довіру до вас, вашої компанії, вашого продукту - кожна дрібниця і кожен елемент.
Приберіть вже, нарешті, всі ці неактуальні допотопні грамоти та подяки 90-их років, залиште бодай одну - але нормальну, свіжу, актуальну солідну вашу професійну ліцензію, або сертифікат, або диплом...
Ніяких поламаних стільців, обдертих столів, замизганих диванів, тріснутих скляних поверхонь ... Заберіть цей предмет інтер'єру, якщо у вас поки немає грошей перетягнути оббивку, відремонтувати, купити заміну. 
12. Подарункові сертифікати, програми лояльності. Робіть так, щоб клієнту захотілося до вас не тільки прийти ще раз, але й привести ще когось з собою в наступний раз. З корпоративними клієнтами це, до речі, теж працює. Треба тільки подумати довше ... І розпитати / поспостерігати за клієнтами, що їх може простимулювати на таку дію.
Прекрасний приклад - великі косметичні мережі, фітнес-клуби, мобільні оператори (як мінімум). Копіюйте цю вже готову і прекрасно працюючу модель і застосовуйте в своєму бізнесі - що конкретно вам заважає? (Перші подарункові сертифікати можна і на кольоровому принтері надрукувати, якщо вже зовсім туго ... розбагатієте - надрукуєте пластик, нічого страшного!)
До того ж, якщо у вас в місті є представництво який-небудь федеральної знижкової-купонної мережі (типу Groupon, але їх зараз багато подібних), або, можливо, є місцева компанія з такого роду принципом роботи, зверніться туди, нехай вам спланують рекламну кампанію. Грошей з вас за це не візьмуть, але зате ви наочно побачите, скільки можна заробити за один день такої акції з нульовими вкладеннями в обхват і залучення. Рішення - за вами.
13. Крос-маркетингові акції з партнерами. Організовуйте спільні акції з вашими колегами, з якими ваші продукти можуть доповнювати один одного для однієї і тієї ж цільової аудиторії («друкарня бла-бла і салон меблів бла-бла - тільки з 1 по 20 травня проводять спільну акцію: купи офісні меблі та отримай 80% знижки на будь-яку рекламну поліграфію! "). Пропіарьте їх гарненько по регіону (ЗМІ також можете взяти в партнери), поділіться контактами один з одним, і працюйте з отриманою клієнтською базою, кожен - у своєму форматі.
14. Конкурси, вікторини. Тут приблизно те ж саме, що і крос-маркетинг, тільки більш розважальний формат. Кожен партнер виконує свою функцію, вносить свій внесок - надає різного формату і характеру призи, висвітлює захід, друкує банери, програмує web, займається логістикою, фотографує, знімає відео, годує, одягає і т.п. Але хтось повинен взяти на себе роль організатора і координатора.Наприклад, ви - як ініціатор і творець концепції.
15. Культивуйте зворотний зв'язок від ваших клієнтів. Встановлюйте з ними відносини. І розвивайте їх. Пропонуйте їм висловити свою думку - про ваші послуги, про такі ж послуги на ринку взагалі, проводьте опитування, закликайте до дії у ваших комунікаціях, провокуйте дати відповідь на ваші повідомлення, проводите опитування на сайті або спільно з партнерами, давайте їм безкоштовні поради і просіть їх оцінювати, отримуйте їх згоду отримувати ваші маркетингові матеріали (тільки корисні для них і не часто!).
Заключне слово
Зрозуміло, всі ці способи малозатратного маркетингу не вимагають великих грошей, але вимагають вкладення інших ресурсів - це час, сили, терпіння, енергія, уява і ваші знання.
Так, і не варто розпорошуватися на всі з описаних способів просування - спробуйте кожен з них по черзі, подивіться - який працює найкраще саме у вас, приводить найбільше клієнтів? Зосередьтеся на декількох найбільш оптимальних для вас рішеннях.
І ще одна порада, про яку варто згадати, і про якуі часто забувають в силу замиленості і занурення в текучку, ймовірно ...
Просувайте і продавайте не вашу компанію і ваші продукти, а «емоцію» і «результат» від використання ваших послуг та звернення у вашу компанію!
Послуги салону краси - мало кому потрібні, а ось гарна стрижка і ідеальний манікюр - це так! Мене абсолютно не цікавлять послуги рекламного агентства, але ось збільшення продажів на 20% за 6 тижнів - це давайте обговоримо швидше! Турів до Єгипту і Греції за дешево - повно, а от повне відключення від поточних турбот і занурення в абсолютний релакс на два тижні - таких пропозицій мало! (Якщо вони є взагалі ...)
Так що зупиніться, відключіться від суєти, візьміть тайм-аут на день, сходіть в парк, вимкніть мобільник, посидьте на лавці, порелаксуйте, подивіться на фонтани, поспостерігайте за людьми - малобюджетні способи залучення клієнтів є на ринку, їх можна придумати. Просто в гонитві за гарячковими продажами і абстрактними результатами, ми не завжди їх бачимо.
P.S. І не забудьте, що залучення нового клієнта коштує в п'ять разів дорожче утримання старого. Тому не варто забувати про вашого клієнта після першого продажу (отриманої одним з розглянутих у цьому звіті способів), насправді - тут робота з ним тільки починається!


За матеріалами сайту Reklamaster

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цитати великих рекламістів

Що означає термін «классифайд» (класіфайд)?

Що таке копірайтинг?